NB OFFICIAL FORUM

MALAYSIAN POP ROCK BAND SINCE 1999
 
HomeHome  PortalPortal  GalleryGallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Log inLog in  

Share | 
 

 ~JuZ 4 MuSLiM~

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Apr 13, 2008 5:35 am

eylla buke post ni utk kite kongsi hal2 agama...
masih byk bende y kite x tau...
so, kat cini leh r kite bgtau kt sume n sedarkn sume umat islam....
NON-MUSLIM X DIGALAKKAN BC POST NIi...
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Apr 13, 2008 5:39 am

Subject: Fw: Mukjizatnya Azan....

Wahai Sabahat,



Untuk renungan bersama.



Subject: Mukjizatnya Azan....

Mukjizatnya Azan....

Pesanan Semasa Mendengar Azan...


Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.... lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
berkumandang.

Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak .

Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." semasa sakaratul maut menghampiri kami.
Amin..amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Apr 13, 2008 5:42 am

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;




Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.

Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Wang RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid,
tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit terasa terlalu
lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan
bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang
berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya.

Kepada saudaraku yang dimuliai & dihormati...
Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan ' surat berantai' melalui
e-mail mahupun edit/mengedit dan lain-lain..tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir 2 atau 3 kali.....


Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Apr 13, 2008 5:46 am



Baca jika anda ada masa untuk ALLAH



Baca jika anda ada masa untuk ALLAH.

Bacalah sehingga habis.

Saya hampir membuang email ini namun saya telah diberi keberkatan untuk membaca terus hingga ke penghujung.

ALLAH , bila saya membaca e-mail ini, saya fikir saya tidak ada masa untuk ini.... Lebih lebih lagi diwaktu kerja.
Kemudian saya tersedar bahawa pemikiran semacam inilah yang .... Sebenarnya, menimbulkan pelbagai masaalah di dunia ini.





Kita cuba menyimpan ALLAH didalam MASJID pada hari Jumaat......


Muingkin malam JUMAAT?

Dan sewaktu solat MAGRIB SAJA?


Kita suka ALLAH pada masa kita sakit....

Dan sudah pasti waktu ada kematian...

Walaubagaimanapun kita tidak ada masa atau ruang untuk ALLAH waktu bekerja atau bermain?

Kerana... Kita merasakan diwaktu itu kita mampu dan sewajarnya mengurus sendiri tanpa bergantung padaNYA.


Semoga ALLAH mengampuni aku kerana menyangka......


Bahawa nun di sana masih ada tempat dan waktu dimana ALLAH bukan lah yang paling utama dalam hidup ku. (nauzubillah)
Kita sepatutnya senantiasa mengenang akan segala yang telah DIA berikan kepada kita.
DIA telah memberikan segala-galanya kepada kita sebelum kita meminta. RENUNGKANLAH
Sebarkan lah seandaianya ANDA BENAR-BENAR MENGHAYATI!!!



Ya aku CINTA ALLAH .
Dia adalah sumber kewujudanku dan Penyelamatku



IA lah yang mengerakkan ku setiap detik dan hari. TanpaNYA aku adalah HAMPAS yang tak berguna.



Ini adalah ujian yang mudah.
Kalau anda benar meyintai ALLAH dan tidak berasa malu akan segala kebaikan yang telah diberi ALLAH kepada mu...
Kirimkan kepada 10 orang dan kepada pengirim anda.



Sekarang!!! Anda ada masa kah untuk berbuat demikian?
Pastikan anda scroll hingga ke penghabisan.



Susah vs. Senang
Kenapa susah sangat nak sampaikan kebenaran?



Kenapa mengantuk dalam MASJID tetapi sebaik saja selesai ceramah kita segar kembali?
Kenapa mudah sekali membuang e-mail agama tetapi kita bangga mem "forward" kan email yang tak senonoh?
Hadiah yang paling istemewa yang pernah kita terima.
Solat adalah yang terbaik....



Tidak perlu bayaran , tetapi ganjaran lumayan.
Notes: Tidak kah melucukan betapa mudahnya bagi manusia TIDAK Beriman PADA ALLAH setelah itu hairan kenapakah dunia ini menjadi neraka bagi mereka.



Tidakkah melucukan bila seseorang berkata "AKU BERIMAN PADA ALLAH" TETAPI SENTIASA MENGIKUT SYAITAN. (who, by the way, also "believes" in ALLAH ).


Tidakkah melucukan bagaimana anda mampu hantar ribuan email lawak yang akhirnya tersebar bagai api yang tidak terkawal., tetapi bila anda hantar email mengenai ISLAM , ramai orang fikir 10 kali untuk berkongsi?



Tidakkah melucukan bagaimana bila anda mula menghantar mesej ini anda tidak akan menghantar kepada semua rakan anda kerana memikirkan apa tanggapan mereka terhadap anda atau anda tak pasti samaada mereka suka atau tidak?.



Tidakkah melucukan bagaimana anda merasa risau akan tanggapan orang kepada saya lebih dari tanggapan ALLAH terhadap anda.


Aku berDOA , untuk semua yang menghantar mesej ini kepada semua rakan mereka di rahmati ALLAH.




And send it back to the person who sent it, to let them know that indeed it was sent out to many more.



Last edited by eylla89 on Sun Apr 20, 2008 7:31 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
Ristoe
NB Drummer
NB Drummer


Number of posts : 536
Age : 34
Localisation : Kuala Lumpur, Malaysia
Registration date : 2007-08-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Tue Apr 15, 2008 6:12 am

kalau solat kta ada 3 pkara ni maka solat kita sama spt solat cara nabi saw...
1. solat dtempat azan dilaungkn (masjid2, surau)
2.secara bjemaah
3. pd awal wktu...

3 bnda ni kalu ade dlm solat kita maka kta tlh ikut sunnah bginda saw...umat akhir zmn yg hidupkan 1 sunnah pd zmn kerosakan ni, Allah bg 100 pahala mati syahid..smoga kita dpt amal dn sampaikn...insyaAllah
Back to top Go down
View user profile
UTT



Number of posts : 23
Registration date : 2008-01-26

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Wed Apr 16, 2008 2:05 am


jika perkataan ini ada menyinggung perasaan sape2 disini
mintak maaf lah banyak2
biasa lah kita manusia ada akan terasa dan tersinggung
manusia tak sempurna.
hari2 tak lari daripada dosa2..





solat semua orang tahu solat
tetapi nak mesti faham ape yang kite buat tu
kalau tak fhm,sia-sia je

ilmu itu luas
belajar lah ilmu yg membuat faedah kepada kita
belajar sampai tak bole belajar.
renungkan lah.
kita solat bukan nak masuk syurga atau disembaliknya
tetapi bersykur apa DIA da beri kepada kita..tetapi apakah kita da beri kepadanya?? tiada terkata...kita mestila ikhlas dan buat la kerana ALLAH
sesungguhnya siapa yg tlah puji kamu, pulang la kepada hak ALLAH. tiada ALLAH,siapa la kita??
masuk syurga atau menjadi kekasihnya itu kurnia dia tiada siapa yg bole halang... Smile



INSYALLAH, ALLAH AKAN BERSAMA KITA DULU,KINI DAN SELAMANYA. lol!
USAHLAH RISAU
APA YANG TERJADI MUNGKIN ADA HIKMAH DISEBALIK KEJADIAN
BERSERAH ,BERIMAN && BERILMU..
Back to top Go down
View user profile
Ristoe
NB Drummer
NB Drummer


Number of posts : 536
Age : 34
Localisation : Kuala Lumpur, Malaysia
Registration date : 2007-08-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sat Apr 19, 2008 5:57 am

Please note that all chocolate,
vanilla and coffee drinks at Coffee
Bean and Starbuck contains E471
(Emulsifier 471), mono di-glycefides
which is from animal origin (pork).
Raspberry Frap uses cherries that has
been dip n alcohol & the tiramisu
contains RUM.

Please pass this message to our
muslim friends.
Call JAKIM 03 - 8886 4000 for more
information.
Thank you
Back to top Go down
View user profile
ria jelita
Members
Members


Number of posts : 73
Age : 29
Registration date : 2007-04-04

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sat Apr 19, 2008 9:50 am

Ristoe wrote:
Please note that all chocolate,
vanilla and coffee drinks at Coffee
Bean and Starbuck contains E471
(Emulsifier 471), mono di-glycefides
which is from animal origin (pork).
Raspberry Frap uses cherries that has
been dip n alcohol & the tiramisu
contains RUM.

Please pass this message to our
muslim friends.
Call JAKIM 03 - 8886 4000 for more
information.
Thank you

Thank sooo much for sharing this information with us. Dari mana abg tahu pasal berita ni?
Back to top Go down
View user profile
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Apr 20, 2008 7:14 pm

sbnrnye byk msj2 y eylla dpt..
tpi x dpt nk amik dr emel eylla...
kat cini ssh nk buka emel...
slow sgt2...
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Apr 20, 2008 7:25 pm

Dari Anas r.a. berkata bahwa ada tujuh macam pahala yang dapat diterima seseorang itu selepas matinya.

1. Sesiapa yang mendirikan masjid maka ia tetap pahalanya selagi masjid itu digunakan oleh orang untuk beramal ibadat di dalamnya.

2. Sesiapa yang mengalirkan air sungai selagi ada orang yang minum daripadanya.

3. Sesiapa yang menulis mushaf ia akan mendapat pahala selagi ada orang yang membacanya.

4. Orang yang menggali perigi selagi ada orang yang menggunakannya.

5. Sesiapa yang menanam tanam-tanaman selagi ada yang memakannya baik dari manusia atau burung.

6. Mereka yang mengajarkan ilmu yang berguna selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya.

7. Orang yang meninggalkan anak yang soleh yang mana ianya selalu mendoakan kedua orang tuanya dan beristighfar baginya

8. yakni anak yang selalu diajari ilmu Al-Qur'an maka orang yang mengajarnya akan mendapat pahala selagi anak itu mengamalkan ajaran-ajarannya tanpa mengurangi pahala anak itu sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Mon Apr 21, 2008 4:47 pm

ALLAH MAHA BESAR
SEORANG DOKTOR NEUROLOGI MENEMUI KEAJAIBAN ALLAH ........

Assalam Mu'alaikum Wbrth! Dan Salam Sejahtera! Sahabat2 semua yang Islam dan juga yang Bukan Islam... bacalah Email ini dari sahabat yg menetap di US:
"Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran.
Dia adalah seorang Doktor Neurologi .
Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan Melalui Al-Qur'an" .
Kajian perubatan melalui Al-Qur'an membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an. Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed) dan sebagainy a.
Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam,
maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah . Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.
Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati Bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan Sembahyang!!!
Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk Beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam......Begitulah keagungan ciptaan Allah!!!
tidak menunaikan sembahyang , akan otaknya tidak Akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal!!!
Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini."
PETUA IMAM SYAFIE
4 PERKARA UNTUK SIHAT

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas
Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam
Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih
Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat
Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama
4 CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan
bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat
malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak
dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.
* Kalau rajin .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara
Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu
yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang
mengajarnya meskipun dia sudah mati.
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Mon Apr 21, 2008 4:51 pm

Kesilapan dalam solat


"SEMBAHYANG adalah amalan pertama yang dihisab Allah pada akhirat nanti. Jika sembahyang seseorang baik, baiklah pula seluruh amalannya dan begitu sebaliknya.

Sembahyang perlu dipelihara sebaik-baiknya. Antara kesalahan yang selalu dilakukan berkaitan sembahyang adalah:

SEMBAHYANG adalah amalan pertama yang dihisab Allah pada akhirat nanti. Jika sembahyang seseorang baik, baiklah pula seluruh amalannya dan begitu sebaliknya.

Sembahyang perlu dipelihara sebaik-baiknya. Antara kesalahan yang selalu dilakukan berkaitan sembahyang adalah:

1. Meninggalkan sembahyang.

Hal ini adalah suatu kekufuran berdasarkan al-Quran, sunnah dan ijmak.

Allah berfirman bermaksud Apakah yang membuat kalian masuk ke dalam Neraka Saqar?' Mereka menjawab (Kerana) kami dulu tidak termasuk orang yang mendirikan solat. (Surah al-Muddatstsir, ayat 4)

Rasulullah saw bersabda Perjanjian antara kami dengan mereka adalah solat, barang siapa meninggalkannya maka dia kafir. (Hadis riwayat Ahmad dan lainnya).

2. Melengah-lengahkan solat.

Firman Allah bermaksud : Sesungguhnya solat itu wajib atas orang beriman dalam waktu yang sudah ditentukan." (Surah an-Nisa, ayat 103)

Oleh itu, melengah-lengahkan solat tanpa uzur yang dibolehkan syarak adalah berdosa besar.

Rasulullah bersabda: "Itu adalah solat orang munafik. Dia duduk menunggu matahari, sampai jika matahari sudah berada antara dua tanduk syaitan (hendak tenggelam) dia berdiri dan menukik empat rakaat, sedangkan dia tidak mengingat Allah dalamnya kecuali sedikit." (Hadis riwayat Muslim).

3. Meninggalkan solat berjemaah.

Solat berjemaah adalah wajib kecuali bagi orang yang memiliki uzur yang
dibolehkan syarak. Sabda Rasulullah bermaksud: "Siapa yang mendengarkan seruan azan tetapi tidak memenuhinya maka tidak ada solat baginya, kecuali kerana uzur." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Allah berfirman, maksudnya: "Dan rukuklah bersama orang yang rukuk." (Surah al-Baqarah, ayat 43).

Rasulullah bersabda: "Kemudian aku mengutus (utusan) kepada orang yang tidak solat berjemaah, hingga aku bakar rumah mereka." (Muttafaq Alaih).

4. Tidak thuma'ninah dalam solat.

Thuma'ninah adalah rukun solat dan tidak sah solat tanpanya. Thuma'ninah ertinya tenang ketika sedang rukuk, iktidal, sujud dan duduk antara dua sujud.

Tenang maksudnya sampai tulang kembali pada posisi dan persendiannya, tidak tergesa-gesa dalam penggantian dari satu rukun ke rukun lainnya.

5.Tidak khusyuk dan banyak gerakan dalam solat.

6. Mendahului atau menyelisihi imam. Hal ini boleh menyebabkan solat batal.

Makmum hendaklah mengikuti imam, tidak mendahului atau terlambat.
Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya diadakannya imam itu untuk diikuti, kerana itu jika dia bertakbir, bertakbirlah, dan jangan kalian bertakbir sampai dia bertakbir, dan jika dia rukuk, maka rukuklah dan jangan kalian rukuk sampai dia rukuk..." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

7. Bangun dari duduk untuk menyempurnakan rakaat sebelum imam selesai dari salam kedua.

8. Memandang ke langit (atas) atau menoleh ke kiri dan ke kanan ketika solat. Hal ini diperkatakan Rasulullah dalam sabdanya: "Hendaklah orangmu berhenti daripada mendongakkan pandangannya ke langit ketika solat atau Allah tidak mengembalikan pandangannya kepada mereka." (Hadis riwayat Muslim).

"Dan jauhilah orang yang menoleh dalam solat kerana sesungguhnya ia adalah suatu kebinasaan." (Hadis riwayat at-Tirmizi)

9. Mengenakan pakaian nipis yang tidak menutupi aurat.

Hal ini membatalkan solat kerana menutup aurat adalah syarat sah solat.

10. Tidak memakai tudung dan menutupi telapak kaki bagi wanita kerana
aurat wanita dalam solat adalah seluruh tubuhnya kecuali wajah dan telapak tangan.

Ummu Salamah ditanya mengenai pakaian solat wanita. Beliau menjawab:
"Hendaknya dia solat dengan kerudung, dan baju kurung panjang yang menutupi kedua-dua telapak kakinya."

11. Melintas di depan orang yang sedang solat.

Rasulullah bersabda: "Seandainya orang yang lalu di depan orang solat itu mengetahui dosanya, tentu berhenti (menunggu) empat puluh (tahun) lebih baik baginya daripada melintas di depannya." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

12. Tidak melakukan takbiratul ihram ketika mendapati imam sedang rukuk.

Takbiratul ihram adalah rukun solat dan wajib dilakukan dalam keadaan
berdiri, baru kemudian mengikuti imam yang sedang rukuk.

13. Tidak langsung mengikuti keadaan imam ketika masuk masjid.

Orang yang masuk masjid hendaknya langsung mengikuti imam, baik ketika itusedang duduk, sujud atau lainnya.

Rasulullah bersabda Jika kalian datang untuk solat dan kami sedang sujud, maka sujudlah! (Hadis riwayat Abu Daud).

14. Melakukan sesuatu yang melalaikan daripada solat seperti menonton
televisyen dan bersembang.

Allah berfirman, maksudnya: "Wahai orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikanmu daripada mengingat Allah, barang siapa melakukan demikian maka mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Munafiqun, ayat 9).

15. Makruh memejamkan mata ketika solat tanpa keperluan seperti diriwayatkan Ibnu Qayyim berkata, Nabi tidak mencontohkan solat dengan memejamkan mata.

Tetapi, jika memejamkan mata diperlukan, misalnya, kerana di hadapannya ada lukisan atau sesuatu yang menghalangi kekhusyukannya maka hal itu tidak makruh.

16. Tidak melurus atau merapatkan barisan ketika berjemaah.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Kalian mahu meluruskan barisan kalian atau Allah akan membuat perselisihan antara hati kalian." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

17. Tidak memperhatikan sujud dengan tujuh anggota.

Nabi Muhammad saw bersabda: "Kami diperintahkan untuk sujud dengan tujuh anggota; kening dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya sampai ke hidungnya, dua tangan, dua lutut dan dua telapak kaki." (Muttafaq Alaih)
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya .....   Wed Apr 30, 2008 6:35 pm



1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu
ubatnya.



(Kirimkan Untuk Rakan-Rakan Muslim Anda Yang Lain Sebagai Tanda Sahabatnya
Sedang Mengingatinya ...)


Nabi Muhammad S.A.W bersabda:

Ada 4 di
pandang sebagai ibu ", iaitu :

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.

2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT
BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT
DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.



Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran.
Beberapa kata renungan dari Qur ' an :


Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam
rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh
anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya



Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Mon May 05, 2008 2:24 am

ila nk ty...
korg sume nk x wt prgm y islamic utk nb n nbianz???
ila ade ty kat abg angkat ila ape prgm y sesuai..
kalau ade y setuju n nb sendiri setuju nk wat, nnt ila bincang lebih lanjut ngn abg angkat ila...
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
Qu33n^eRz33
V.I.Nbianz
V.I.Nbianz


Number of posts : 3497
Registration date : 2007-03-20

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun May 18, 2008 4:05 am

Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yg tidak baik, Sebelum kita mengeluh tidak punya apa-apa, Fikirkan tentang seseorg yg meminta-minta dijalanan.Hari ini sebelum kita mengeluh tentang kehidupn,Fikirkan tentang seseorg yg meninggal terlalu cepat.Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri kita,Fikirkan tentang seseorg yg memohon kpd Tuhan utk diberikan teman hidup. (Barangsiapa yang memperhatikan kepentingan saudaranya,maka Allah akan memperhatikan kepentingannya.Barangsiapa yang melapangkan suatu kesulitan sesama muslim,maka Allah akan melapangkan satu kesulitan dari beberapa kesulitan dihari kiamat. Dan barangsiapa yang menutupi kejelekan orang lain maka Allah akan menutupi kejelekannya dihari kiamat.) -Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
Back to top Go down
View user profile
Ristoe
NB Drummer
NB Drummer


Number of posts : 536
Age : 34
Localisation : Kuala Lumpur, Malaysia
Registration date : 2007-08-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun May 18, 2008 9:58 pm

"7 jenis wajah mayat di dalam kubur

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat.

Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah
melakukan
perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat
main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka
selama-lamanya.



2. Mayat yang
mukanya berbentuk khinzir. Itulah petanda semasa hidupnya tidak
melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam
solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan
perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum

arak, berjudi sahaja.Tak tutup aurat juga perbuatan
keji.


3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.



4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah
mayat
yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram
banyak contohnya. Antaranya mencuri...harta yang haram.
Merompak...harta haram. Melesapkan duit kawan...harta yang haram.


5.
Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah
mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi,mengata orang dan mengumpat
orang.


6. Mayat yang keluar mata air
dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat
orang yang suka makan riba'.


7. Mayat yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

"
Back to top Go down
View user profile
irfansk8
NBianz Cool
NBianz Cool


Number of posts : 2261
Age : 25
Registration date : 2007-04-05

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun May 18, 2008 11:36 pm

~~peh,insaf ciottt....!!! hehe...!!! tengs bro...!!!~~
Back to top Go down
View user profile http://myspace.com/newfazr
munirah
Members
Members


Number of posts : 506
Age : 24
Localisation : Punggol,Singapore
Registration date : 2007-03-20

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Jun 29, 2008 3:45 am

Matlamat Solat :

Bersyukur

Meminta

Menghalang perbuatan dosa


Nabi pernah bersabda, sejahat-jahat manusia adalah mereka yg meninggalkan solat kerana dengan mengerjakan solatlah seseorang tu merendahkan diri kepada Allah iaitu ketika sujud kepada Allah.


Kedudukan Solat: Solat adalah kunci bagi segala ibadah, maka seluruh ibadah yg lain saperti puasa, zakat, umrah, haji, sedekah, membaca Al-Quran, berzikir dan sebagainya dikira sempurna & diterima.


Syarat-syarat Solat


  • Bersuci


  • Pakaian yang menutup aurat


  • Tempat dan pakaian yg bersih dari najis


  • Masuk Waktu


  • Menghadap Qiblat
Back to top Go down
View user profile
munirah
Members
Members


Number of posts : 506
Age : 24
Localisation : Punggol,Singapore
Registration date : 2007-03-20

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Sun Jun 29, 2008 3:48 am

Rahsia Solat..

1 - Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.


2 - Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.


3 - Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.


4 - Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.


5 - Ruqu' :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.


6 - I'tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.


7 - Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.


8 - Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur.


9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.


10 - Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.


11 - Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.


12 - Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.


13 - Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.




"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /
Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!"



Dari Abdullah bin 'Amr R.A., Rasulullah S. A. W.bersabda :

"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..." Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...
Back to top Go down
View user profile
eylla89
Members
Members


Number of posts : 1447
Age : 27
Localisation : pee jay n sg petani, kdh
Registration date : 2007-06-14

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Mon Jul 14, 2008 1:40 am

Ada ape dlm lobang hidungmu??
Biar berulang baca agar lekat kat hati !!!!!!


SYAITAN DAN HIDUNG

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur (Muslim)


Malah ada orang jatuh cinta kerana
terpesona dengan hidung seseorang.

Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan.
Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.


Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.
Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung,
tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan
yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi.

Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita,
macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)

Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.
Cara nak membersihkannya


Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,
bersihkanlah perlahan-lahan.
Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek
kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal,
boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam
serombong kapal daa.

Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat,
nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah,
setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya
kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah
dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing).

Akhir kata........

"Walaupun dirimu tidak kukenal,
tetapi lubang hidungmu
tetap menjadi pujaan hatiku"
Back to top Go down
View user profile http://www.5arifcrew.nice-forum.net
.ijah.
Members
Members


Number of posts : 56
Age : 27
Localisation : kUaLa LuMpUR
Registration date : 2007-05-09

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Fri Oct 03, 2008 2:37 pm


43 perkara yang menyekat rezeki

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusah! an seseorang.

1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18. berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil.
[/size]
Back to top Go down
View user profile
irfansk8
NBianz Cool
NBianz Cool


Number of posts : 2261
Age : 25
Registration date : 2007-04-05

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Fri Oct 03, 2008 4:30 pm

~~ya allah,panjangnyer ijah!!! tengs atas peringatan!!! =) !!!~~
Back to top Go down
View user profile http://myspace.com/newfazr
TiWi^_^KietHa
Members
Members


Number of posts : 170
Age : 28
Localisation : Walau KeUjung Dunia
Registration date : 2008-09-15

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Thu Oct 23, 2008 10:03 pm

Dapat email dari temanku dan menurutku bagus sekali makanya tak buat
bahan postingan. Bukan karena kehabisan ide untuk menulis loh . Sebenarnya sih ide banyak, tapi menulisnya agak susah. Diriku masih harus belajar menulis
. Ada beberapa kata-kata aneh buat tambahan khasanah literatur kata2
sakti. Sebenarnya bukan kata-kata mutiara baru sih. Kalau buat diriku
yang sedang sedih, kata-kata ini bisa menjadi penyejuk hatiku (kalau
buat yang musisi bisa buat ciptain lagu ) :

1. Berilah cinta tanpa meminta balasan dan kita akan menemui cinta yang jauh lebih indah.
2. Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya.
3. Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati.
4. Jika keadilan ditegakkan, keberanian tidak diperlukan lagi.
5. Setiap orang dapat mencapai kejayaan dalam hal apa saja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan.
6. Emas diuji dengan api, wanita diuji dengan emas dan lelaki diuji dengan wanita.
7. Keikhlasan mempunyai kilauan dan sinar, meskipun ribuan mata tidak melihatnya.
8. Musibah dalam harta lebih ringan daripada musibah dalam kehormatan.
9. Kesempatan yang kecil seringkali merupakan permulaan daripada usaha yang besar.
10. Orang yang paling mampu menguasai dirinya ialah yang paling mampu menguasai rahasianya.
11. Setiap bunga mawar pasti ada durinya.
12. Seekor burung di tangan lebih baik daripada sepuluh ekor di atas pohon.
13. Permulaan sabar adalah pahit, tetapi manis akhirnya.
Back to top Go down
View user profile
yuni
Members
Members


Number of posts : 219
Age : 28
Localisation : k.terengganu.
Registration date : 2008-10-24

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Tue Nov 25, 2008 4:44 pm

mungkin
krn kita leka...sekali pena terjatuh dr tgn ucapan "opss" mendahului
"YA ALLAH"..bila perut kenyang "haa...kenyangnya" mengatasi
ALHAMDULILLAH...bila diri terpegun oleh keindahan alam SUBHANALLAH
ditutupi oleh "cantiknya"bila dikunjungi berita malang "kasihannya
terucap kerana kita lupa pada INNALILLAHIWAINA ILAHIROJIUN.. kadang2
kita lupa kerana kita dh terbiasa..tapi ingt lh agar bila izrail
mendekati kita biarlh ucapan LAILAHAILLALAH menjadi juara mngatasi
kata..
Back to top Go down
View user profile
dwi nata



Number of posts : 10
Age : 26
Localisation : ^_Before your life is over_^
Registration date : 2008-11-26

PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Thu Nov 27, 2008 10:14 pm

"Hiduplah bersama
Al-Quran, baik dengan cara menghafal, membaca, mendengarkan, maupun
merenugkannya. Sebab ini obat yang mujarab untuk mengusir kesedihan dan
kedukaan." (Dr Aidh Al Qarni, La Tahzan) "
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: ~JuZ 4 MuSLiM~   Today at 7:33 pm

Back to top Go down
 
~JuZ 4 MuSLiM~
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NB OFFICIAL FORUM :: NB FORUM :: FANS area..-
Jump to: